2014年3月25日星期二

Puisi



Tarikh: 25 Mac 2014
Hari: Selasa
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini, sama dengan hari Isnin kehadiran murid merupakan kurang daripada biasa dan pelajaran hari ini jugalah lebih senang daripada biasa. Saya memberikan murid-murid membuatkan buku latihan yang saya sediakan. Murid-murid ditanya untuk menyambungkan titik mengikutkan abjad untuk melukiskan seekor ikan lumba-lumba. Selepas itu murid-murid juga hendaklah mewarnakan gambar itu.

Selepas ini, saya jugalah mengajarkan satu puisi. Puisi tersebut merupakan mempunyai perkataan udang dan saya mengunakan dalam perbelajaran kami. Maksud puisis ini adalah memuji kasih sayang yang diberi ibu supaya mengingatkan kita supaya menghargai ibu. Puisi adalah seperti berikut:

Anak udang berenang-renang,
Berenang-renang di dalam kolam,
Ibu memberi kasih dan sayang,
Menjaga kita siang dan malam.

 

Setelah itu saya memberikan semua murid setiap orang sehelai kertas dan mereka hendak menyalinkan puisi ini daripada papan putih sebagai latihan kerana pada masa depan murid-murid merupakan akan membuat sekeping kad dan menuliskan puisi ini ke dalamnya supaya dapat memberi kepada ibu mereka.
 
Di sini saya hendak menanya bantuan daripada ibu bapa, kalau ibu bapa mempunyai puisi atau buku cerita yang sesuai tentang haiwan laut sila menanyakan anak anda membawahkan ke sekolah supaya kami boleh belajar bersama-sama dengan kawan mereka.

没有评论:

发表评论