2014年3月24日星期一

Buku cerita



Tarikh: 24 Mac 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini, kerana kehadiran murid merupakan kurang daripada biasa dan saya memberikan pelajaran yang lebih senang. Hari ini murid Zi Qian merupakan telah membawahkan dua buku cerita yang menarik tentang ikan yu. Sebelum saya bermula membacakan buku cerita itu saya mengulang kaji lagu " Ikan Kekek", dan terdapat beberapa murid merupakan telah terlupa penyusunan liriks lagu tersebut, mereka merupakan telah terbalikkan liriksnya. Melalui ulang kaji tersebut murid-murid dapat meningatkan penyusunannya lirik lagu tersebut.

Selepas ini, saya membacakan buku cerita yang dibawahkan oleh Zi Qian. Buku cerita ini merupakan adalah sebuah buku yang boleh memberikan kanak-kanak perluang untuk buka dan tutupkan mulut ikan yu itu. Ikan yu dalam buku ini merupakan suka gigit semua barang-barang yang ditinggalkan oleh lanun seperti harta kanun, emas, baju, seluar, papan dan lain-lain.

 Melalui buku cerita ini kami merupakan telah belajar beberapa perkataan iaitu:
gigit
barang
lanun
Harta kanun
baju
seluar
papan
Emas

Selepas ini, untuk mencapaikan perjanjian yang telah dibuat dalam minggu lepas kami merupakan lagi mengadakan aktiviti perlakon dan nama perlakon merupakan seperti berikut:

Sang Jerung:                   Yi Jie
Sang Tapak Sulaiman:  Wen Xuan
Sang Ubur-Ubur:            Shi Yong
Sang kuda Laut:             Li Heng
Sang Paus:                       Zi Qian
Sang Ikan:                      Zhen Yuan
 
Pada kali ini, saya tidak lagi baca dialog untuk mereka tetapi adalah mereka hendak menyatakan dialog tersebut dengan bantuan saya. Kali ini murid-murid merupakan telah tahu dengan jelas apa yang mereka perlu buat dan mereka berjaya berlakon dengan baik dan jelas. Selepas aktiviti tersebut masa merupakan hampir tamat dan saya berhentikan perlajaran hari ini di sini.

没有评论:

发表评论