2014年3月17日星期一

Apa yang ikan pari makan?



Tarikh: 11 Mac 2014
Hari: Selasa
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: Haiwan Laut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini, sebelum pembelajaran kami menjalankan perbincangan tentang Aquaria yang kami akan pergi dalam esok hari. Murid-murid menjalankan teka-teki tentang apa yang akan menjumpa dalam esok hari. Murid-murid ingat dalam Aquaria akan mempunyai pelbagai haiwan laut seperti ikan pari, ikan lumba-lumba, ikan paus,cumi-cumi, kuda laut, jerung pembunuh, ikan yu, penyu, ikan singa, sotong kurita dan lain-lain. Selain itu, juga ada beberapa orang murid yang pernah pergi Aquaria, mereka merupakan dapat mencakapkan nama haiwan laut yang diada dalam Aquaria. Saya mengingatkan murid-murid supaya mereka akan memberikan perhatian terhadap apa haiwan laut yang mereka akan dapat melihat dalam esok hari.
Setelah perbincangan tentang pembelajaran dalam Aquaria, kami bermulakan pembelajaran tentang ikan pari dalam hari ini. Menurut informasi yang saya dapat cari dari internet, ikan pari merupakan seekor ikan yang amat istimewa. Ia mempunyai sirip yang besar dan tulang siripnya merupakan bukan tulang yang keras seperti tulang dalam tangan atau kaki manusia tetapi adalah adalah tulang rawan. Tulang rawan merupakan seperti tulang yang dalam hidung manusia, dan saya tanya semua murid-murid menyentuh dan rasakan apa itu tulang rawan. Selain itu, Ikan ini mempunyai dua plat di dalam mulutnya yang digunakan untuk menghancurkan kulit ketam, udang, dan kerang. Ekor ikan pari mempunyai satu duri dan merupakan beracun.
Selepas pembelajaran dan apabila sampai masa untuk pertanyaan, murid-murid merupakan mempunyai pelbagai persoalan yang amat kreatif. Dialog dengan bahasa cina dan bahasa melayu merupakan seperti berikut:
Jia yu: “ Cikgu, ikan pari macam serupa dengan roti canai?”
Cikgu : “ Ya Ikan pari tubuh badannya memang serupa dengan roti canai.”
Yi hong: “ Ibu saya pandai masak ikan pari, dia masak dengan tomato, sangat sedap”
Xin Yee: “ Bolehkah ikan pari makan penyu? Bukan ikan pari boleh makan haiwan laut yang mempunyai cengkera?”
Cikgu: “ Tidak, kerana penyu merupakan terlalu besar dan mulut ikan pari amat kecil sahaja.”
Ze Yu: “Ikan pari makan Spiderman atau tidak?”
Cikgu: “ Tidak, Spiderman tidak tinggal di dalam laut.”
Zhen Yuan: “ Bolehkah ikan pari naik ke darat dan tidak perlu bernafas?”
Wen Xuan: “ Boleh! Saya pernah lihat ikan pari naik ke darat, ibu yang mendukungkan saya.”
Wei Yee: Bolehkah ikan pari makan ikan terbang?”
Cikgu: “ Saya tidak tahu, tapi cikgu ingat mungkin tidak, sila balik rumah tanya ibu bapa atau mencarikan informasi dari buku dan datang sekolah memberitahukan kami semua.”
Shi Yong: “ Cikgu, adakah ikan pari makan ikan afrika?”
Cikgu: “ Saya tidak pasti, mungkin tidak. Sila balik tanykan ibu bapa dan memberitahukan kami semua .”
Yu Xin: “ Macam mana terhadap ikan lumba-lumba? Adakah ikan pari makan ikan lumba-lumba?”
Wei Yee: “Adakah ikan pari makan kuda laut?”
Cikgu: “  Cikgu tidak mempunyai informasi tentang ikan pari akan makan ikan lumba-lumba atau kuda laut, tetapi cikgu ingat mungkin tidak. Sila balik rumah tanya ibu bapa atau mencarikan informasi dari buku dan datang sekolah memberitahukan kami semua.”

Lagi mempunyai  beberapa soalan yang berjenis-jenis dan oleh sebab informasi yang tidak cukup, saya tidak dapat memberikan jawapan yang menegaskan. Selepas ini, saya menanyakan semua murid-murid supaya balik rumah menanyakan ibu bapa tentang ikan pari dan mencarikan buku-buku yang tentang ikan pari supaya boleh memberitahukan semua orang murid-murid.

1 条评论:

  1. Wen Xuan sangat sukakan kunjungan ke akuarium hari itu. Kerapnya dia bincangkan penemuannya. Macam ada inspirasi, haha.

    回复删除