2014年3月17日星期一

Perbincangan haiwan laut yang seterusnya, kolam memancing dan "Besar" dan "Kecil"



Tarikh: 17 Mac 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini sebelum bermulakan perbincangan kami mengadakan perbincangan tentang mana satu haiwan laut yang kami hendak diteruskan setelah kami habis tentang ikan pari. Setelah perbincangan dengan bahasa cina dan bahasa melayu, kami mengadakan kesimpulan iaitu haiwan laut yang seterusnya adalah ikan sardin. Dalam perbincangan juga terdapat murid mencadangkan mahu cengkerang sebagai topik yang seterusnya, selepas perbincangan dan ikan sardin merupakan mendapatkan sokongan yang paling banyak.

Selain itu, saya menanya adakah mereka berminat untuk mengadaka satu kolam memancing, dan jawapan mereka adalah mahu. Oleh itu, saya menanyakan semua murid-murid membuatkan haiwan laut dalam rumah dengan ibu bapa dan bawah ke sekolah, saya akan menolongkan mereka simpankan, sehingga saya habis menyiapkan kolam memancing tersebut. Saya mengehadkan murid-murid supaya seorang hanya boleh buat 3 ekor haiwan laut, apa-apa haiwan laut yang mereka suka. Di sini saya ingin mendapatkan kerja sama dengan ibu bapa supaya ibu bapa boleh membuatkan haiwan laut di rumah dengan anak anda, terima kasih.

Selepas perbincangan, kami mengembalikan tentang topik ikan pari, saya janji akan memberikan mereka buat oligami ikan pari. Pada masa ini, tiba-tiba Yi Jie terpanggil saya dan dialog dengan bahasa cina dan bahasa melayu seperti berikut.

Yi Jie: " Cikgu Tee, lihat bentuk marmar di lantai macam serupa dengan ikan pari!"

Setelah ini saya tanya semua murid-murid  supaya cari marmar di atas lantai yang serupa dengan ikan pari dan murid-murid berjaya dapat cari banyak marmar yang pelbagai bentuk dan mereka membayangkan marmar tersebut jadi ikan pari.

Murid-murid juga mendapati tentang semua saiz "ikan pari" yang merupkan tidak sama ada yang besar dan jugalah ada yang kecil. Melalui aktiviti tersebut mereka merupakan berjaya belajar perkataan " Besar" dan " Kecil".

Setelah itu saya tanya murid-murid supaya membezakan haiwan laut yang besar atau kecil. Murid-murid merupakan dapat membezakan saiz haiwan laut yang mereka telah belajar kepada kumpulan saiz yang besar dan kumpulan saiz yang kecil. Contohnya, ikan yu adalah yang besar dan ketam adalah yang kecil.

没有评论:

发表评论