2014年3月20日星期四

Buku Cerita: " Siri Mata: Sang Jerung Yang Angkuh"



Tarikh: 20 Mac 2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini saya menjalankan perbincangan dengan murid-murid tentang kolam memancing. Beberapa murid merupakan telah membuatkan haiwan laut untuk kolam memancing tersebut dan saya menunjukkan kepada murid yang lain supaya menggalakkan mereka juga membuatkan di rumah mereka.
Setelah itu, saya membaca sebuah buku cerita bernama " Siri Mata: Sang Jerung Yang Angkuh". Tema buku cerita adalah tentang seekor ikan yuyang bernama Sang Jerung, ia merupakan seekor ikan yu yang besar dan ganas, ia suka membulikan haiwan laut yang lain dan sentiasa menakutkan haiwan laut yang laut. Pada suatu hair haiwan laut merupakan mengadakan mesyuarat dan kesimpulannya ialah Sang Kuda Laut secara sukarela mahu memberi pengajaran kepada ikan yu itu. Keesokan harinya, Sang Kuda Laut menjumpakan Sang Jerung dan memberitahunya ia terjumpa seekor ikan yang lebih besar dan kuat daripada Sang Jerung. Sang Jerung terdengar dan mahukankuda laut menunjukkan ikan itu kepadanya dan Sang Kuda Laut membawa Sang Jerung ke sebuah tempat. Tempat itu merupakan adalah untk mencarikan Sang Paus dan pada masa itu Sang Paus baru sahaja bangun dari tidur. Ikan Yu itu terkejut apabila melihat mulut besar Sang Paus menguap. Sang Jerung sangat tajut dan melarikan diri. Sejak itu, Sang jerung tidak lagi dinampakkan dan seluruh hidupan laut berasa sangat gembira.
Pengajaran cerita adalah: "Setiap orang mempunyai kelemahan dan kelebihan sendiri dan kita merupakkan tidak haruslah pandang rendah terhadap orang lain walaupun anda mempunyai kelebihan daripada orang lain.
Melalui buku cerita tersebut kami merupakan dapat belajar beberapa perkataan iaitu, "besar", "ganas", "buli", "takut", "gigi", tajam", "kawan", "kuat", "tempat", "tidur", "bangun" dan " gembira". Setelah itu, masa pelajaran merupakan telah tamat.

没有评论:

发表评论