2014年5月29日星期四

Penutupan Tema Serangga.



Tarikh: 23 Mei 2014
Hari: Jumaat
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Kepelbagaian Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran

Pada hari ini, saya akan menamatkan tema serangga untuk kelas ini. Jadi saya telah mengeluarkan semua bekas-bekas serangga keluar kelas. Ada murid yang menanyakan pada saya : “Cikgu, kenapa cepat sangat?”. Saya tersenyum lalu menerangkan kenapa ia perlu ditamatkan dengan segera.

Saya menjelaskan kepada mereka bahawa tema serangga terlalu mendalam bagi mereka. Sepatutnya mereka perlu belajar banyak benda tentang persekitaran. Mereka perlu belajar banyak tentang asas kerana pada tahun hadapan mereka akan naik Darjah 1. Oleh itu, banyak perkara perlu dipelajari bagi menghadapi sekolah rendah pada tahun hadapan.

Sekali lagi, saya mengarahkan mereka berdiri untuk memahirkan arah-arah yang telah mereka pelajari. Saya menanyakan mereka satu persatu.

Saya mengakhiri kelas pada hari ini dengan lagu tepuk amai-amai dan peringatan untuk mereka mempelajari dahulu keadaan muka mereka. saya juga mengarahkan mereka menanyakan ibu dan bapa mereka apa yang berada di muka kita kerana pada minggu hadapan saya akan memulakan tema baru iaitu Muka Saya.   

没有评论:

发表评论