2014年5月20日星期二

Pertandingan Menyanyi dan Berpantun. ^_^


Tarikh: 16 Mei 2014
Hari: Jumaat
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: kepelbagaian Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran

Hari ini, kami dikejudkan dengan kemunculan seekor kupu-kupu lagi. Mungkin, telur-telur yang ada sekarang juga bakal menjadi kupu-kupu. Teka-teki kami sebelum ini ternyata salah kerana kebanyakan kepompong telah bertukar menjadi kupu-kupu dan bukan menjadi rama-rama. Dengan rasa berani dan baik hati, Wei Yee telah berjaya melepaskan kupu-kupu itu keluar tingkap dan bebaskan kupu-kupu tersebut.

Kemudian, saya telah membahagikan mereka kepada Kumpulan Belalang, Kumpulan Kumbang Hitam dan Kumpulan Kumbang Merah. Dengan adanya kumpulan-kumpulan tersebut, saya membuat satu pertandingan di mana jikalau mana-mana kumpulan yang berjaya berpantun dan menyanyi dengan bersungguh-sungguh dan sedap didengar, saya akan memberikan markah kepada mereka. Maka, mereka pun bersungguh dalam menghafal lagu ‘Tepuk amai-amai’ dan pantun yang meeka belajar semalam. Secara tak langsung, mereka menjadi suka terhadap lagu ‘Tepuk Amai-amai’ dan pantun.

Setelah itu, saya cuba berbincang bersama murid-murid dengan  mengeluarkan pendapat tentang bagaimana kita perlu menangkap serangga jika alatnya tiada. Ada yang berpendapat, kita guna pensel atau penyapu. Jadi, saya pun memberitahu kepada mereka, alangkah eloknya jika kita cuba buat alat untuk menangkap serangga. secara spontan, mereka pun bersetuju. Saya telah mengeluarkan beberapa idea seperti membuat alat menangkap serangga dengan menggunakan straw. 

Dengan itu, pada minggu hadapan. Saya akan cuba buat satu alat untuk menangkap serangga.

没有评论:

发表评论