2014年5月6日星期二

Gelagat Serangga di Alam Maya


Tarikh: 5 Mei 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Kepelbagaian Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran

Berlalu sudah seminggu, kepompong yang kami nanti masih lagi seperti keadaan asal. Semuanya masih menjadi kepompong. Murid-murid masih menanti dengan penuh sabar.

Kelas kami pada hari ini dimulakan dengan menanyakan kepada siapa-siapa yang ada membawa kumbang ke kelas. Namun, tiada yang membawa hari ini. Saya juga bertanyakan kepada sesiapa yang mahu berkongsi pengalaman tentang kumbang. Masih juga tiada siapa yang mahu keluar. Mereka hanya membisu dan tersengih-sengih.

Jadi, saya mulakan dengan menunjukkan sebuah buku yang bertajuk ‘Amazing Insect’ atau Serangga Yang Mempesona. Saya memberitahu walaupun yang diajar dan diketahui hanyalah nama-nma serangga, namun terdapat pelbagai jenis belalang yang terdiri daripada belalang, lebah, lelabah dan rama-rama. Saya mengatakan dalam dunia ini terdapat pelbagai jenis mahkluk antaranya ialah serangga yang terdiri daripada pelbagai jenis dan warna.

Kemudian, saya menceritakan sebuah cerita yang bertajuk “Jika Saya Menjadi Kupu-kupu”. Cerita tersebut mengisahkan bagaimana seorang budak perempuan yang ingin menjadi kupu-kupu dan akhirnya hasrat dia terkubur kerana datangnya seekor kumbang yang jahat. Penghujung cerita ini membawa maksud walau apa pun yang terjadi, jadilah diri sendiri. Jangan berangan menjadi orang lain.

Setelah itu, saya membawa mereka menonton 昆虫Life. Melalui cerita itu terdapat pelbagai cerita tauladan yang sesuai untuk kanak-kanak. Ketika mereka menonton cerita ini, mereka amat teruja dan gembira dengan keadaan ini. Masa tidak mengizinkan, cerita tersebut sempat ditoton selama 20 minit sahaja. Disebabkan sikap keterujaan murid-murid, saya mencadangkan untuk menyambung kembali cerita ini keesokannya. 





没有评论:

发表评论