2014年5月30日星期五

Mana, di mana, ke mana mata, hidung dan mulut? ^_^


Tarikh: 26 Mei 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Muka Saya
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran

Saya mulakan pelajaran hari ini dengan menanyakan di mana mata mereka, di mana mulut mereka, di mana hidung mereka, di mana telinga mereka, di mana lidah mereka, di mana gigi mereka, dan di mana dagu mereka. Mereka semua memberikan jawapan yang berbeza-beza. Hal ini membuktikan mereka masih kurang faham makna-makna itu semua. Jadi, saya mengulangkaji sekali lagi anggota-anggota di bahagian muka kepada mereka.

Sekali lagi, saya menunjukkan di mata mata, hidung, mulut, telinga, lidah dan gigi kepada mereka. Saya juga mengajarkan mereka satu nyanyian kepada mereka mengenai anggota di bahagian muka iaitu:

‘Ini mata. Ini hidung.
Mulut dan Telinga.
Mulut dan Telinga.
Saya ada mata.
Saya ada hidung.
Mulut dan Telinga.
Mulut dan Telinga.’

Saya mendendangkan lagu ini mengikut rentak lagu “Are You Sleeping”. Setelah mereka menyanyikan lagu ini. Barulah saya dapat melihat mereka faham apa itu mata, hidung, mulut dan telinga. Gigi dan lidah adalah anggota muka yang paling mereka senang untuk ingat dan faham. Maka ini telah memudahkan kerja saya. Jadi saya hanya perlu mengajar mereka mata, hidung, mulut dan telinga.

Saya akhiri pelajaran hari ini dengan Pantun Berirama dua kerat.


没有评论:

发表评论