2014年5月15日星期四

Apa itu 'Hari' dan Apa itu 'Pantun'??


Tarikh: 14 Mei 2014
Hari: Rabu
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Kepelbagaian Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran


Seperti yang dijangkakan, 2 lagi kepompong yang kami bela telah menjadi kupu-kupu. Dengan jangka hayat yang pendek, apabila kepompong telah bertukar menjadi kupu-kupu kami dengan rela melepaskan 2 ekor kupu-kupu tersebut. Seorang daripada murid yang amat berani dan baik hati iaitu Yu Xin telah dengan rela mengambil kupu-kupu tersebut dan melepaskan kupu-kupu tersebut.





Paling menggembirakan kami, terdapat beberapa biji telur yang muncul di dalam kotak pink (bekas yang diletakkan kepompong) tersebut. Ini bermakna, benda-benda keperluan asas seperti makanan, air dan udara amat mencukupi bagi benda hidup di dalam bekas pink itu.




Setelah itu, saya menanyakan pada mereka, masihkah mereka ingat pada hari apakah mereka meletakkan telur dan ulat bulu di dalam bekas itu. Tiada sebarang jawapan dari mereka. Lalu, saya memberikan klu-klu untuk mereka berani buka mulut. Akhirnya, ada beberapa orang murid yang tahu pada hari apakah mereka mula membela serangga itu.

Dalam keghairahan memberi jawapan hari apakah yang terlibat, saya mendapati murid-murid tidak mahir dengan hari-hari. Maka, saya mengajar mereka hari Isnin, Selasa, Rabu, Khamis, Jumaat, Sabtu dan Ahad. Dan saya juga mengajar mereka sekiranya hari ini Hari Rabu, esok pula hari Selasa. Jika hari ini ialah hari Rabu, esok pula hari Khamis. Maka, secara tak langsung mereka tahu maksud perkataan ‘Hari ini’ dan ‘Esok’

Selepas itu, saya mengajar mereka pantun berirama. Saya telah menerangkan pada mereka bahawa pantun perlu dibaca setiap hari dengan satu minggu satu pantun. Ini dapat menggalakkan mereka tahu membaca pantun dengan betul dan tepat serta berirama.

Kemudian, timggal hanya 20 minit untuk menghabiskan waktu di kelas. Megikut perjanjian. permainan cantuman gambar yang telah mereka main pada minggu lepas, akan dimainkan lagi pada minggu ini. Jadi, saya mengambil keputusan dengan masa yang ada, saya memberi peluang kepada mereka mengasah otak untuk bermain permainan cantuman gambar atau ‘puzzle’.


Kelas diakhiri dengan mengeluarkan kembali perbendaharaan kata yang telah dibaca.       

没有评论:

发表评论