2014年5月21日星期三

Pandang ATAS, BAWAH, DEPAN , BELAKANG, KIRI dan KANAN.


Tarikh: 20 Mei 2014
Hari: Selasa
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Kepelbagaian Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran

Sebelum sesi pembelajaran bermula, saya telah mengambil bekas pink yang berisi kepompong untuk dilihat oleh murid-murid yang lain. Didapati tiga lagi kupu-kupu telah muncul. Namun, seekor daripadanya tidak bernyawa. Seperti biasa, kupu-kupu itu telah saya bebaskan keluar tingkap. Telur-telur yang berada di dalam bekas itu telah menetas. Tidak ada lagi isi di dalam telur-telur itu.

Mengikut perjanjian yang dibuat pada minggu lepas, murid-murid akan bertanding sekali lagi untuk menyanyi dan berpantun. Maka, saya telah mengarah murid-murid sekalian untuk pusing kearah belakang untuk menyanyi sekali lagi dengan memandang pada lirik yang ada di belakang kelas. Saya : “Kelas, cuba pandang belakang.” Namun, apa yang dapat saya lihat, semua murid berpegangan tangan sambil membuat satu bulatan yang besar. Di sini, saya mengambil peranan.

Saya tidak mengadakan apa-apa pertandingan buat mereka tapi saya nampak kelemahan mereka. Mereka tidak tahu maksud ‘pandang belakang’. Oleh itu, saya masukkan pelajaran hari ini dengan kata arah yang baru iaitu ‘ATAS’, ‘BAWAH’, ‘DEPAN’, ‘BELAKANG’, ‘KIRI’ dan ‘KANAN’ serta perkataan baru iaitu ‘pandang’. Setelah itu, saya mengarah mereka supaya pandang atas, pandang bawah, pandang depan, pandang belakang, pandang kiri dan pandang kanan.

Sambil saya mengarah mereka dengan perkataan-perkataan tersebut, saya mengarah mereka membuat aksi seperti membelakangkan badan untuk perkataan ‘PANDANG BELAKANG’, memalingkan kepala ke kiri untuk perkataan ‘PANDANG KIRI’, memalingkan kepala ke kanan untuk perkataan ‘PANDANG KANAN’, menundukkan kepala untuk perkataan ‘PANDANG BAWAH’, mendongakkan kepala untuk perkataan ‘PANDANG ATAS’, serta berdiri tegak untuk perkataan ‘PANDANG DEPAN’.


      Mereka berasa sangat seronok dan kelas diakhiri dengan nyanyian lagu Tepuk Amai-amai.

没有评论:

发表评论