2014年4月14日星期一

Membuat joran

Tarikh: 14 April 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: Haiwan Laut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Untuk kolam memancing murid-murid, kami merupaka mengadakan aktiviti membuat joran memancing. Saya menjadikan setiap 3-4 orang menjadi satu kumpulan dan setiap kumpulan saya memberikan bahan yang sama untuk mereka buat jora mereka. Saya memberikan setiap kumpulan satu batangan, tali dan satu maknit. Saya tidak akan beri bantuan tetapi saya mahu mereka menggunakan cara mereka sendiri untuk mengikatkan maknit dengan tali yang saya berikan. Pada semula-mulanya murid merupakan lagi akan menanya-tanya supaya saya menolongkan mereka untuk mengikatkan maknit itu. Selepas beberapa kali penolakkan, murid-murid merupakan telah faham saya tdak akan membantukan mereka dan mereka jugalah carikan cara untuk membuatkan joran tersebut.

Pada masa ini, Yi Jie tiba-tuba berkata boleh menggunakan pita selofan. Selepas ini semuao rang pelajar merupakan juga bermula gunakan pita untuk membuatkan joran.
 


Apabila murid-murid sedang membuat joran…

Setelah murid-murid siapkan joran mereka dan saya mahu mereka memeriksa dengan cuba memancingkan satu ikan.





    

没有评论:

发表评论