2014年4月10日星期四

Perbincangan cangkuk kami



Tarikh: 10 April 2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Selepas selama satu minggu dan lebih, merupakan telah mempunyai lebih daripada separuh orang murid telah berjaya habis buku latihan. Hari ini kami merupakan tidak lagi membuatkan buku latihan sahaja tetapi kami mengadakan perbincangan tentang kolam memancing yang kami akan bermain pada minggu depan.

Kami membincangkan apa yang kami boleh buat untuk menangkapkan haiwan laut dari lantai. Dan murid-murid merupakan telah ingati maknit. Saya menanyakan murid-murid, manakah kami akan dapat mempunyai maknit dan murid-murid merupakan bermulai berjalan-jalan dalam kelas untuk mencarikan. Li Heng merupakan yang pertama dapat carikan maknit, iaitu suatu maknit yang telah rosak dan fungsinya merupakan adalah untuk menghisapkan pintu supaya tidak pintu tidak akan tutup atau buka oleh angin kencang. Dan seterusnya Yi Jie jugalah mencarikan permainan kereta api yang mempuyai maknit. Mereka merupakaningat supaya menggunakan benda-benda tersebut untuk membuatkan cangkuk atas joran mereka dan saya memberikan yakin kepada mereka tentang keputusan mereka . 

Selepas menyelesaikan masalah joran kami sekerang merupakan masa untuk kami mengatasi masalah tentang apa yang kami boleh buat untuk memastikan setiap haiwan laut boleh dihisapkan oleh maknit atas joran. Saya menanyakan murid-murid apakah benda yang boleh maknit hisapkan dan murid-murid merupakan berikan jawapan secara masa yang sama " besi!". Saya lagi menanyakan mereka bagaimanakah kami hendaklah buat supaya setiap tubuh badan haiwan laut akan mempunyai besi untuk dihisapkan oleh maknit . Selepas beberapa minit, tanpa bantuan saya Yi Jie merupakan yang pertama memberikan jawapan kepada " Cikgu, kami boleh gunakan benda ini!" kata Yi Jie . Apabila saya melihat dan ternampak dia sedang menunjukkan bulatan besi atas gantungan kunci. "Ohya, ya benda itu memang boleh dihisap oleh maknit, tetapi kami merupakan mempunyai tiga puluh lebih haiwan laut tetapi boleh kami meletakkan semua haiwan laut dengan bulatan besi ini?" dan murid-murid jugalah menjawab dengan jawapan tidak. Setelah itu, Wen Xuan berkata: "Cikgu, bileh kami menggunakan kunci rumah?". Saya menjawab:" Ya, kami mungkin boleh gunakan kunci rumah tetapi kalau kami gunakan kunci nanti kamu balik ke rumah macam mana kamu masuk ke rumah?". Murid-murid juga memberikan pelbagai jenis fikiran mereka dan slepas perbincangan yang lama, saya memberikan mereka jawapan iaitu kelip kertas. Setelah itu, saya menjelaskan kepada murid-murid sebab yang kami hendak gunakan kelip kertas dan murid-murid merupakan jugalah menerima jawapan tersebut.

Setelah perbincangan, kami mengada keputusan iaitu kami akan mengunakan maknit atas joran dan kelip kertas. Saya jugalah mahukan murid-murid supaya mereka akan membawah batangan yang blehkan kami membuatkan joran.

Selepas itu, oleh sebab bilangan haiwan laut kami tidak cukup dan saya mahu murid-murid membuatkan haiwan laut mereka sendiri dalam kelas untuk kolam memancing kami.
 

没有评论:

发表评论