2014年4月21日星期一

Menanam Pokok Lidah Mertua Bersama-sama


Tarikh: 21 April 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee dan Cikgu Nurul
Tema: Pelbagai Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini, Cikgu Ng merupakan telah memberikan kami sebuah akuarium yang agak besar. Selepas perbincangan dengan murid-murid, kami mempunyai kesimpulan iaitu menanamkan sepokok lidah mertua di dalam dan kami akan memeliharakan ulat bulu di dalam aquarium itu. Sebagai tambahan, hari ini, Yu Xin merupakan menambah lagi dua ekor ulat bulu ke dalam bekasnya dan menjadikan kami kini mempunyailah tiga ekor ulat bulu.

Selepas membuat keputusan, kami jugalah bermula menanamkan lidah mertua ke dalam akuarium itu. Pertamanya, kami merupakan letak sedikit tanah ke dalam aquarium itu . Selepas itu, kami bermula menggali sepokok lidah mertua daripada pot bunga. Murid-murid merupakan menggunakan tangan mereka dan menggalikan pokok Lidah Mertua itu secara perlahan-lahan kerana takut akan memutuskan akar pokok Lidah Mertua itu.

Selepas kerjasama antara semua orang murid-murid, mereka merupakan berjaya mengeluarkan sepokok Lidah Mertua. Setelah itu, saya menanyakan murid -murid supaya setiap orang murid mencuba meletakkan tanah ke dalam akuarium itu. Setelah meletakkan tanah dan pokok Lidah Mertua, murid-murid berasa pokok itu bergoyang-goyang. Saya menanyakan murid-murid supaya berfikir bersama, macam manakah untuk membantu pokok itu jadi stabil? Selepas beberapa saat, salah satu orang berkata “ Menyiram air!” Oleh itu, kami jugalah menyiramkan air, tetapi mungkin kerana murid-murid menyiramkan terlalu banyak air dan menjadikan kebanjiaran berlaku dalam akuarium itu. Untuk mengatasi masalah kebanjiran tersebut, kami lagi tambahkan tanah dan tuangkan air yang terlalu banyak dalam aquarium dan lai-lain.

Selepas 45 minit, kami merupakan berjaya habis menanamkan pokok Lidah Mertua itu. Kami jugalah terus balik ke kelas supaya memindahkan ulat bulu ke dalam tempat tinggal baru mereka. Selepas berjaya memindahkan ulat bulu ke akuarium itu, ramai pelajar merupakan agak ceria dan berdiri di tepi akuarium itu dan menengok-tengok.



 

没有评论:

发表评论