2014年4月20日星期日

Aktivit terakhir untuk tema haiwan laut dan Memindah tempat tinggal ulat bulu


Tarikh: 18 April 2014
Hari: Jumaat
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee dan Cikgu Nurul
Tema: Pelbagai Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini kami merupakan adalah hari yang terakhir untuk tema haiwan laut kami. Sebagai ulang kaji, kami merupakan menjalankan aktiviti bermainkan kad imbasan. Kami merupakan menjadikan satu bulat yang besar dan mereka akan mendengarkan perkataan yang dikatakan oleh cikgu dan mncarikan kad imbasan tersebut.




Aktiviti kad imbasan.

Selepas ini, untuk menamatkan tema tersebut, haiwan laut kraf tangan yang dibuat oleh murid-murid merupakan perlu dibawah balik oleh masing-masing. Oleh itu, kami menceraikan joran kepada batang, maknit dan benang. Setelah itu, kami jugalah mengeluarkan pengepit kertas dari kraf tangan haiwan laut. Murid-murid merupakan dipisahkan kepada beberapa kumpulan untuk menjalankan aktivit tersebut. Tema haiwan laut kami merupakan bertamat dengan aktiviti tersebut.


Apabila murid-murid sedang menceraikan joran memancing mereka.

Seterusnya kami merupakan menjalankan aktivit tentang tema seranggan. Di sini saya merupakan hendaklah mengucapkan terima kasih kepada para ibu bapa kerana menolongkan anak mencari dan membawakan buku-buku yang bertentang serangga dan jugalah  membawakan anak-anak mencarikan serangga bersama-sama. Dalam hari ini, Yu Xin dan Zhen Yuan merupakan telah membawakan ulat bulu dan lalat datang ke sekolah untuk memberikan peluang untuk murid lain melihat. Oleh sebab bekas Zhen Yuan tidak mempunyai lubang untuk udara dan lalat itu merupakan telah mati pada tengah hair ini. Ini merupakan tidak mengecewakan murid-murid tetapi mereka lagi melihatkan lalat itu dengan berketawa-ketawa.

Setelah itu, kami merupakan melihatkan ulat bulu yang di bawa oleh Yu Xin. Yu Xin berkata ulat bulu tersebut me rupakan adalah berada di atas sejenis tumbuhan yang bernama “ Lidah Mertua”. Ulat bulu merupakan hanya boleh makan jenis tumbuhan yang sama dengan tumbuhan yang melahirkan mereka. Oleh itu, untuk memelihara ulat bulu tersebut, kami merupakan keluar dari kelas dan mencarikan tumbuhan tersebut dalam taman bunga sekolah kami. Kami berjaya dapat carikan tumbuhan tersebut dan kami menguntingkan beberapa keping dan bawa balik ke kelas kami untuk memindahkan tempat tinggl ulat bulu tersebut.

Terutamanya, kami merupakan mengunakan Lidah Mertua untuk menarikan perhatian ulat buluh tersebut dan mengeluarkan ulat bulu dari botol yang diisikan oleh ayah Yu Xin. Kami memindahkan ulat buluh itu ke bekas baru dan tutupkan dengan penutup. Pada masa ini, saya menanyakan murid-murid “ Bolehkah kami biarkan ulat buluh di dalam bekas ini?” Murid-murid: “ Tidak boleh! Dia tidak ada udara!” Oleh itu, saya menggunakan pisau dan membuatkan sebanyak empat lubang kecil di atas penutup bekas tersebut. Selepas itu, murid-murid merupakan juga meletakkan sedikit air ke dalam bekas kerana mereka tahu untuk kehidupan bukan sahaja manusia, ulat juga perlukan udara, makanan dan air. Selepas itu, kerana Yu Xin risau ulat bulu tinggal di sekolah akan meninggal dunia dan dia berminta untuk bawah balik ulat bulu itu balik ke rumah dan saya juga membenarkan. Saya juga minta dia supaya membawakan lebih banyak ulat bulu ke sekolah supaya murid-murid boleh memelihara ulat bulu bersama-sama.


Murid- murid sedang melihat ulat bulu yang selepas menukar tempat tinggal.

没有评论:

发表评论