Tarikh: 7hb Ogos 2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Proses Kenal-mengenali
Masa: 4.00-5.00 PM
Proses Pembelajaran
Setelah selesai melakukan aktiviti berdialog semalam,
saya telah menayangkan mereka cerita Upin dan Ipin. Hal ini adalah demi
menaikkan mood pelajar. Ia membolehkan pelajar bukan sahaja memahirkan proses
mendengar, ini juga dapat membuatkan mereka cuba berkomunikasi dengan lebih
baik setelah mendengar beberapa perkataan di dalam siri Upin dan Ipin itu.
Pada siri pertama, saya menayangkan mereka cerita Upin
dan Ipin yang bertajuk: Upin, Ipin dan Apin. Manakala siri kedua yang saya
tayangkan pada mereka bertajuk: Kenangan Manis.
Dalam siri pertama, ia mengisahkan Upin dan Ipin
bersama kawan-kawannya telah menjumpai seekor kucing di dalam semak. Oleh
kerana hujan akan turun sebentar lagi, mereka telah membuat satu rumah kecil
yang diperbuat daripada daun kepada anak kucing tersebut. Mereka pun bergegas
pulang ke rumah kerana hujan akan turun sebentar lagi. Rupa-rupanya, anak
kucing tersebut mengekori mereka ke rumah. Anak kucing tersebut telah mengekori
Upin dan Ipin pulang ke rumah.
Akhirnya, mereka pun bersetuju untuk membawa pulang
dan ingin menjaga anak kucing itu. Klimak cerita ini adalah di waktu kakak Upin
dan Ipin tidak membenarkan mereka menjaga anak kucing tesebut. Tetapi setelah
mereka memujuk rayu kakak mereka, akhirnya kakak mereka pun membenarkan mereka
menjaga anak kucing itu. Anak kucing itu diberi nama ‘Apin’. Setelah lama
mereka menjaga, suatu hari ketika pulang dari sekolah mereka terkejut kerana
Apin tiada di rumah. Rupa-rupanya, Apin telah menjumpai ibunya. Pengakhiran
cerita ini berlaku di mana Apin dan ibunya akhirnya dijaga oleh Upin dan Ipin.
Siri kedua
cerita Upin dan Ipin yang bertajuk kenangan manis pula mengisahkan kelas Upin
dan Ipin mendapat tempat pertama dalam pertandingan kebersihan kelas. Guru besar
akan datang ke kelas mereka dan akan mengambil gambar kelas bersama mereka.
Oleh itu, mereka diarah untuk berpakaian kemas dan bersih semasa mgambil gambar
kelas nanti. Dalam masa yang sama, Upin dan Ipin balik ke rumah dan memberitahu
pada keluarga mereka tentang itu.
Setelah mengetahui cerita itu, kakak mereka memerli
mereka kerana bilik tidur mereka pun tidak berkemas manakan pula kelas mereka
dapat mendapat tempat pertama dalam pertandingan kebersihan antara kelas. Akhirnya
mereka diarah untuk mengemas bilik mereka sendiri. Setelah itu, mereka berkemas
dengan bersungguh-sungguh dengan harapan dapat memakai baju baru ke sekolah
esok hari. Amat menyedihkan apabila tukang gambar tidak jadi datang pada hari
itu. Tetapi dengan kemunculan kawan baru mereka, mereka dapat mengambil gambar
kelas dengan cantik sekali.
没有评论:
发表评论