Tarikh: 24 April 2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee dan Cikgu Nurul
Tema: Pelbagai Warna Serangga
Masa: 4.00-5.00 PM
Proses Pembelajaran
Seperti
hari sebelumnya, kami meneruskan pembelajaran kami dengan tematik Serangga.
Jika sebelum ini, saya telah mengarahkan murid-murid untuk membawa beberapa
ekor serangga ke sekolah. Ini adalah untuk murid-murid berkongsi pengalaman
bersama rakan-rakan yang lain di dalam kelas. Beberapa hari yang lepas, Wen
Xuan telah membawa beberapa ekor kriket ke kelas untuk dipertontonkan oleh
rakan yang lain. Menurutnya, dia telah membeli 10 ekor kriket di kedai oleh
bapanya namun beberapa ekor kriket telah melepaskan diri. Keesokan harinya
iaitu hari ini, Wen Xuan telah membawa 5 ekor lagi kriket ke kelas. Menurutnya
lagi, kali ini dia dan emaknya yang menangkap kriket itu sendiri. Ini
membuatkan kami teruja untuk membela kriket-kriket tersebut.
Dalam masa yang sama, seorang lagi murid iaitu Yi Xin juga telah
membawa beberapa ekor ulat bulu sebelum ini. Ada dua ekor telah berjaya mereka bela hingga
menjadi kepompong. Beberapa orang murid telah dipanggil untuk menceritakan pengalaman mereka antaranya Yee Jie, Wen Xuan dan Yi Xin. Hari ini, Yi Sin dapat membawa lagi 2 ekor ulat bulu ke
sekolah. Setelah beberapa kali berbincang bersama murid yang lain, mereka
bersetuju untuk meletakkan dua ekor ulat bulu yang baru ke tong merah jambu
sebelum ini. Sesi perpindahan ‘rumah baru’ ke atas dua ekor ulat bulu telah
disaksikan oleh murid-murid sekalian. Mereka amat gembira setelah ulat bulu itu
dipindahkan. Mungkin mereka terlalu gembira seakan mereka tahu ulat bulu itu
juga akan menjadi kepompong seperti ulat bulu yang sebelum ini.
Seterusnya, sesi pembelajaran dijalankan
seperti biasa. Seorang murid iaitu Yee Jie telah berjaya menangkap seekor lipas.
Lipas itu kemudiannya diletakkan sebagai serangga peliharaan di kelas. Saya (Cikgu
Nurul) telah menerangkan beberapa ciri lipas antaranya ialah 2 jalur sesungut,
3 pasang kaki (6 kaki), dan terdapat juga sayap di belakang badannya. Saya juga
telah menerangkan warna lipas itu kepada murid sekalian. Beberapa patah
perkataan secara tak langsung diajar kepada mereka seperti sesungut, sayap dan
coklat. Saya mengarahkan murid-murid beratur menjadi satu baris untuk melihat
lebih dekat lipas tersebut.
Sementara itu, setelah saya melihat perkembangan kriket-kriket
yang sedia ada, saya dapati beberapa kriket telah mati. Mungkin kriket-kriket
itu tidak mendapat makanan, air dan udara yang secukupnya walaupun kami telah
meletakkan beberapa helai keratas dan daun sebagai makanan kriket, juga telah
meletakkan beberapa titis air sebagai minuman kriket. Botol yang
berlubang-lubang adalah untuk keperluan udara bagi kriket-kriket itu. Maka,
kami merasakan ia memadai untuk kriket-kriket tersebut hidup selama kami
menjaga mereka. Namun, masih terdapat juga kriket-kriket yang mati walaupun
setelah kami usahakan pelbagai keperluan untuk mereka. Akhirnya, saya (Cikgu
Nurul) telah mencadangkan kriket-kriket yang ada untuk dilepaskan. Ini adalah untuk menjamin kelangsungan hidup
kriket-kriket itu.
Detik yang paling mencemaskan terjadi seketika
tadi. Pada mulanya, kami semua bersetuju untuk melepaskan kriket-kriket itu.
Saya telah mengarahkan murid-murid sekalian untuk turun ke kebun bagi
melepaskan kriket-kriket tersebut. Dalam perjalanan menuju ke kebun, tiba-tiba
seorang murid iaitu Wen Xuan telah menangis sekuat hati di depan pintu grill.
Melihatkan keadaan itu, Cikgu Tee telah menyuruh saya berhenti dan tidak perlu
meneruskan aktiviti kami. Rupa-rupanya, Wen Xuan menangis kerana tidak mahu
kami melepaskan kriket-kriket yang telah dia tangkap. Masalah komunikasi
berlaku apabila murid-murid tidak memahami apa yang saya terangkan. (Saya
dinasihatkan untuk mengajar mereka dalam bahasa Melayu, saya hanya perlu
bercakap dengan mereka sepenuhnya dalam Bahasa Melayu), Akhirnya, dia (Wen
Xuan) masih mahu membela kriket-kriket tersebut. Melihatkan keadaan Wen Xuan,
kami sekali lagi berbincang adakah perlu kriket-kriket itu dilepaskan. Bagi
menghormati keputusan Wen Xuan, kami akhirnya bersetuju untuk membela
kriket-kriket itu dengan syarat kriket-kriket itu tidak lagi mati. Sekiranya
terdapat lagi kriket yang mati juga, Wen Xuan tidak berasa ragu-ragu untuk
melepaskannya.
Keadaan kembali normal. Semua murid kembali ke
kelas. Saya mengingatkan kembali apa yang telah dipelajari oleh mereka hari ini. Mereka
semua amat peka setelah apa yang mereka belajar dapat dilihat, disentuh dan
dikaji oleh mereka.
没有评论:
发表评论