Tarikh: 10 April
2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas
Durian
Guru Pendidik:
Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut
Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00
PM
Proses Pembelajaran
Selepas selama satu minggu dan
lebih, merupakan telah mempunyai lebih daripada separuh orang murid telah
berjaya habis buku latihan. Hari ini kami merupakan tidak lagi membuatkan buku
latihan sahaja tetapi kami mengadakan perbincangan tentang kolam memancing yang
kami akan bermain pada minggu depan.
Kami membincangkan apa yang
kami boleh buat untuk menangkapkan haiwan laut dari lantai. Dan murid-murid
merupakan telah ingati maknit. Saya menanyakan murid-murid, manakah kami akan
dapat mempunyai maknit dan murid-murid merupakan bermulai berjalan-jalan dalam
kelas untuk mencarikan. Li Heng merupakan yang pertama dapat carikan maknit,
iaitu suatu maknit yang telah rosak dan fungsinya merupakan adalah untuk
menghisapkan pintu supaya tidak pintu tidak akan tutup atau buka oleh angin
kencang. Dan seterusnya Yi Jie jugalah mencarikan permainan kereta api yang mempuyai
maknit. Mereka merupakaningat supaya menggunakan benda-benda tersebut untuk
membuatkan cangkuk atas joran mereka dan saya memberikan yakin kepada mereka
tentang keputusan mereka .
Selepas menyelesaikan masalah
joran kami sekerang merupakan masa untuk kami mengatasi masalah tentang apa
yang kami boleh buat untuk memastikan setiap haiwan laut boleh dihisapkan oleh
maknit atas joran. Saya menanyakan murid-murid apakah benda yang boleh maknit
hisapkan dan murid-murid merupakan berikan jawapan secara masa yang sama "
besi!". Saya lagi menanyakan mereka bagaimanakah kami hendaklah buat
supaya setiap tubuh badan haiwan laut akan mempunyai besi untuk dihisapkan oleh
maknit . Selepas beberapa minit, tanpa bantuan saya Yi Jie merupakan yang
pertama memberikan jawapan kepada " Cikgu, kami boleh gunakan benda
ini!" kata Yi Jie . Apabila saya melihat dan ternampak dia sedang
menunjukkan bulatan besi atas gantungan kunci. "Ohya, ya benda itu memang
boleh dihisap oleh maknit, tetapi kami merupakan mempunyai tiga puluh lebih
haiwan laut tetapi boleh kami meletakkan semua haiwan laut dengan bulatan besi
ini?" dan murid-murid jugalah menjawab dengan jawapan tidak. Setelah itu, Wen
Xuan berkata: "Cikgu, bileh kami menggunakan kunci rumah?". Saya
menjawab:" Ya, kami mungkin boleh gunakan kunci rumah tetapi kalau kami
gunakan kunci nanti kamu balik ke rumah macam mana kamu masuk ke rumah?".
Murid-murid juga memberikan pelbagai jenis fikiran mereka dan slepas
perbincangan yang lama, saya memberikan mereka jawapan iaitu kelip kertas.
Setelah itu, saya menjelaskan kepada murid-murid sebab yang kami hendak gunakan
kelip kertas dan murid-murid merupakan jugalah menerima jawapan tersebut.
Setelah perbincangan, kami
mengada keputusan iaitu kami akan mengunakan maknit atas joran dan kelip
kertas. Saya jugalah mahukan murid-murid supaya mereka akan membawah batangan yang blehkan kami membuatkan joran.
Selepas itu, oleh sebab
bilangan haiwan laut kami tidak cukup dan saya mahu murid-murid membuatkan
haiwan laut mereka sendiri dalam kelas untuk kolam memancing kami.
没有评论:
发表评论