2014年8月5日星期二

Kawan-kawan, jom berdialog!

Tarikh: 5hb Ogos 2014
Hari: Selasa
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Nurul
Tema: Proses Kenal-mengenali
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
      
Hari ini, saya telah mulakan satu aktiviti yang menyeronokkan iaitu mereka berpasang-pasangan menanya sesuatu kepada kawan mereka. Seperti mereka sedang berdialog. Pada mulanya, saya telah memberikan dua helai kertas iaitu kertas jingga dan kertas ungu. Saya mengarahkan mereka mengeluarkan kertas jingga terlebih dahulu. Saya menyuruh mereka menulis “Siapa nama kamu?” pada sebelah depan kertas jingga. Kemudian, pada sebelah belakang kertas jingga saya mengarah mereka menulis “Nama saya…(nama masing-masing)……”

Setelah itu, saya mengarahkan mereka mengeluarkan sehelai kertas lagi iaitu kertas ungu untuk ditulis. Saya mengarahkan mereka menulis pula “Berapa umur kamu?” pada sebelah depan kertas tersebut. Pada sebelah belakang kerats pula saya mengarahkan mereka menulis “Umur saya enam tahun.” Setelah itu, saya mengajar mereka menyebut dengan betul.


Kemudian, saya mengarahkan mereka berbaris. Mereka diarah berbaris dengan dua barisan. Masing-masing bersama dengan pasangan mereka. Saya juga menyuruh mereka menanya soalan kepada pasangan mereka yang berada di depan dengan lembut dan bersopan-santun. Mereka telah berjaya menyelesaikan tugasan mereka hari ini.



Saya berharap dengan aktiviti sebegini dapat membantu mereka semasa berdepan dengan orang ramai.

没有评论:

发表评论