Tarikh: 17 Mac
2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas
Durian
Guru Pendidik:
Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut
Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00
PM
Proses Pembelajaran
Hari ini sebelum bermulakan
perbincangan kami mengadakan perbincangan tentang mana satu haiwan laut yang
kami hendak diteruskan setelah kami habis tentang ikan pari. Setelah
perbincangan dengan bahasa cina dan bahasa melayu, kami mengadakan kesimpulan
iaitu haiwan laut yang seterusnya adalah ikan sardin. Dalam perbincangan juga
terdapat murid mencadangkan mahu cengkerang sebagai topik yang seterusnya,
selepas perbincangan dan ikan sardin merupakan mendapatkan sokongan yang paling
banyak.
Selain itu, saya menanya
adakah mereka berminat untuk mengadaka satu kolam memancing, dan jawapan mereka
adalah mahu. Oleh itu, saya menanyakan semua murid-murid membuatkan haiwan laut
dalam rumah dengan ibu bapa dan bawah ke sekolah, saya akan menolongkan mereka
simpankan, sehingga saya habis menyiapkan kolam memancing tersebut. Saya
mengehadkan murid-murid supaya seorang hanya boleh buat 3 ekor haiwan laut,
apa-apa haiwan laut yang mereka suka. Di sini saya ingin mendapatkan kerja sama
dengan ibu bapa supaya ibu bapa boleh membuatkan haiwan laut di rumah dengan
anak anda, terima kasih.
Selepas perbincangan, kami
mengembalikan tentang topik ikan pari, saya janji akan memberikan mereka buat
oligami ikan pari. Pada masa ini, tiba-tiba Yi Jie terpanggil saya dan dialog
dengan bahasa cina dan bahasa melayu seperti berikut.
Yi Jie: " Cikgu Tee,
lihat bentuk marmar di lantai macam serupa dengan ikan pari!"
Setelah ini saya tanya semua murid-murid supaya cari marmar di atas lantai yang serupa
dengan ikan pari dan murid-murid berjaya dapat cari banyak marmar yang pelbagai
bentuk dan mereka membayangkan marmar tersebut jadi ikan pari.
Murid-murid juga mendapati tentang semua saiz
"ikan pari" yang merupkan tidak sama ada yang besar dan jugalah ada
yang kecil. Melalui aktiviti tersebut mereka merupakan berjaya belajar
perkataan " Besar" dan " Kecil".
Setelah itu saya tanya murid-murid supaya
membezakan haiwan laut yang besar atau kecil. Murid-murid merupakan dapat
membezakan saiz haiwan laut yang mereka telah belajar kepada kumpulan saiz yang
besar dan kumpulan saiz yang kecil. Contohnya, ikan yu adalah yang besar dan
ketam adalah yang kecil.
没有评论:
发表评论