Tarikh: 20 Mac
2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas
Durian
Guru Pendidik:
Cikgu Tee
Tema: HaiwanLaut
Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00
PM
Proses Pembelajaran
Hari ini saya menjalankan
perbincangan dengan murid-murid tentang kolam memancing. Beberapa murid merupakan
telah membuatkan haiwan laut untuk kolam memancing tersebut dan saya
menunjukkan kepada murid yang lain supaya menggalakkan mereka juga membuatkan
di rumah mereka.
Setelah itu, saya membaca
sebuah buku cerita bernama " Siri Mata: Sang Jerung Yang Angkuh".
Tema buku cerita adalah tentang seekor ikan yuyang bernama Sang Jerung, ia
merupakan seekor ikan yu yang besar dan ganas, ia suka membulikan haiwan laut
yang lain dan sentiasa menakutkan haiwan laut yang laut. Pada suatu hair haiwan
laut merupakan mengadakan mesyuarat dan kesimpulannya ialah Sang Kuda Laut
secara sukarela mahu memberi pengajaran kepada ikan yu itu. Keesokan harinya,
Sang Kuda Laut menjumpakan Sang Jerung dan memberitahunya ia terjumpa seekor
ikan yang lebih besar dan kuat daripada Sang Jerung. Sang Jerung terdengar dan
mahukankuda laut menunjukkan ikan itu kepadanya dan Sang Kuda Laut membawa Sang
Jerung ke sebuah tempat. Tempat itu merupakan adalah untk mencarikan Sang Paus
dan pada masa itu Sang Paus baru sahaja bangun dari tidur. Ikan Yu itu terkejut
apabila melihat mulut besar Sang Paus menguap. Sang Jerung sangat tajut dan
melarikan diri. Sejak itu, Sang jerung tidak lagi dinampakkan dan seluruh
hidupan laut berasa sangat gembira.
Pengajaran cerita adalah:
"Setiap orang mempunyai kelemahan dan kelebihan sendiri dan kita
merupakkan tidak haruslah pandang rendah terhadap orang lain walaupun anda
mempunyai kelebihan daripada orang lain.
Melalui buku cerita tersebut
kami merupakan dapat belajar beberapa perkataan iaitu, "besar",
"ganas", "buli", "takut", "gigi",
tajam", "kawan", "kuat", "tempat",
"tidur", "bangun" dan " gembira". Setelah itu,
masa pelajaran merupakan telah tamat.
没有评论:
发表评论