Tarikh: 11 Mac
2014
Hari: Selasa
Guru Pendidik:
Cikgu Tee
Tema: Haiwan
Laut Yang Berkilat-kilat
Masa: 4.00-5.00
PM
Proses Pembelajaran
Hari ini, sebelum
pembelajaran kami menjalankan perbincangan tentang Aquaria yang kami akan pergi
dalam esok hari. Murid-murid menjalankan teka-teki tentang apa yang akan
menjumpa dalam esok hari. Murid-murid ingat dalam Aquaria akan mempunyai
pelbagai haiwan laut seperti ikan pari, ikan lumba-lumba, ikan paus,cumi-cumi,
kuda laut, jerung pembunuh, ikan yu, penyu, ikan singa, sotong kurita dan
lain-lain. Selain itu, juga ada beberapa orang murid yang pernah pergi Aquaria,
mereka merupakan dapat mencakapkan nama haiwan laut yang diada dalam Aquaria.
Saya mengingatkan murid-murid supaya mereka akan memberikan perhatian terhadap
apa haiwan laut yang mereka akan dapat melihat dalam esok hari.
Setelah perbincangan
tentang pembelajaran dalam Aquaria, kami bermulakan pembelajaran tentang ikan
pari dalam hari ini. Menurut informasi yang saya dapat cari dari internet, ikan
pari merupakan seekor ikan yang amat istimewa. Ia mempunyai sirip yang besar
dan tulang siripnya merupakan bukan tulang yang keras seperti tulang dalam
tangan atau kaki manusia tetapi adalah adalah tulang rawan. Tulang rawan
merupakan seperti tulang yang dalam hidung manusia, dan saya tanya semua
murid-murid menyentuh dan rasakan apa itu tulang rawan. Selain itu, Ikan ini mempunyai dua plat di dalam
mulutnya yang digunakan untuk menghancurkan kulit ketam, udang,
dan kerang. Ekor ikan pari mempunyai satu duri dan merupakan beracun.
Selepas
pembelajaran dan apabila sampai masa untuk pertanyaan, murid-murid merupakan
mempunyai pelbagai persoalan yang amat kreatif. Dialog dengan bahasa cina dan
bahasa melayu merupakan seperti berikut:
Jia yu: “ Cikgu, ikan pari macam serupa
dengan roti canai?”
Cikgu : “ Ya Ikan pari tubuh badannya
memang serupa dengan roti canai.”
Yi hong: “ Ibu saya pandai masak ikan pari,
dia masak dengan tomato, sangat sedap”
Xin Yee: “ Bolehkah ikan pari makan penyu?
Bukan ikan pari boleh makan haiwan laut yang mempunyai cengkera?”
Cikgu: “ Tidak, kerana penyu merupakan
terlalu besar dan mulut ikan pari amat kecil sahaja.”
Ze Yu: “Ikan pari makan Spiderman atau
tidak?”
Cikgu: “ Tidak, Spiderman tidak tinggal di
dalam laut.”
Zhen Yuan: “ Bolehkah ikan pari naik ke
darat dan tidak perlu bernafas?”
Wen Xuan: “ Boleh! Saya pernah lihat ikan
pari naik ke darat, ibu yang mendukungkan saya.”
Wei Yee: Bolehkah ikan pari makan ikan
terbang?”
Cikgu: “ Saya tidak tahu, tapi cikgu ingat mungkin
tidak, sila balik rumah tanya ibu bapa atau mencarikan informasi dari buku dan
datang sekolah memberitahukan kami semua.”
Shi Yong: “ Cikgu, adakah ikan pari makan
ikan afrika?”
Cikgu: “ Saya tidak pasti, mungkin tidak.
Sila balik tanykan ibu bapa dan memberitahukan kami semua .”
Yu Xin: “ Macam mana terhadap ikan
lumba-lumba? Adakah ikan pari makan ikan lumba-lumba?”
Wei Yee: “Adakah ikan pari makan kuda
laut?”
Cikgu: “
Cikgu tidak mempunyai informasi tentang ikan pari akan makan ikan
lumba-lumba atau kuda laut, tetapi cikgu ingat mungkin tidak. Sila balik rumah
tanya ibu bapa atau mencarikan informasi dari buku dan datang sekolah
memberitahukan kami semua.”
Lagi mempunyai beberapa soalan yang berjenis-jenis dan oleh
sebab informasi yang tidak cukup, saya tidak dapat memberikan jawapan yang menegaskan.
Selepas ini, saya menanyakan semua murid-murid supaya balik rumah menanyakan
ibu bapa tentang ikan pari dan mencarikan buku-buku yang tentang ikan pari
supaya boleh memberitahukan semua orang murid-murid.
Wen Xuan sangat sukakan kunjungan ke akuarium hari itu. Kerapnya dia bincangkan penemuannya. Macam ada inspirasi, haha.
回复删除