2014年9月3日星期三

Tingginya atau rendahnya?

Tarikh : 18hb Ogos 2014
Hari: Isnin
Kelas : Kelas Durian
Guru: Cikgu Nurul
Tema : Pengangkutan
Masa : 4.00-5.00 pm

Proses Pembelajaran

Masih di dalam tema pengangkutan, pada hari ini saya telah memberikan murid sehelai kertas A4. Kertas itu telah dibahagikan dan dipotongkan kepada 2 bahagian. Dari 2 kertas itu setiap murid mengambil satu bahagian dari kertas tersebut.

Kemudian, saya mengarahkan mereka membuat binaan kapal terbang sendiri menggunakan kertas tersebut. Setelah itu, saya mengarahkan mereka mewarnakannya dengan cantik dan rapi.


Binaan kapal terbang kertas Ryan Lim lebih kemas berbanding murid-murid yang lain. Maka, saya mengarahkan dia berdiri di depan bagi mengajar murid-murid yang lain untuk membina kapal terbang kertas yang lebih rapi dan cantik. 





Selang beberapa minit kemudian, mereka telah dapat menyiapkan binaan kapal terbang kertas mereka. Selepas itu, saya mengajar mereka maksud perkataan ‘tinggi’ dan ‘rendah’ kepada mereka dan juga perkataan ‘paling tinggi’ dan ‘paling rendah’ kepada mereka.

Kemudian, saya mengajak mereka ke padang untuk membuat satu pertandingan iaitu kapal terbang yang mana paling tinggi.

Mereka bermain dengan seronok sekali. Sesekali itu juga mereka menyebut perkataan : “Wow, tingginya!”.   





Kapal terbang kertas yang diterbangkan paling tinggi dimenangi oleh Kumpulan Puteri ialah Xin Yi. Kemudian,   kapal terbang kertas yang diterbangkan paling tinggi oleh Kumpulan Putera yang pertama ialah Ryan Lim dan Kumpulan Putera yang kedua ialah Yi Hong. :)

没有评论:

发表评论