2014年9月3日星期三

Pengangkutan dan Perlumbaan.

Tarikh : 19hb Ogos 2014
Hari: Selasa
Kelas : Kelas Durian
Guru: Cikgu Nurul
Tema : Pengangkutan
Masa : 4.00-5.00 pm

Proses Pembelajaran

Pada hari ini, saya telah membawa dua buah buku yang mempunyai kaitan dengan pengangkutan iaitu “Go, go, go” dan “Ships”. “Go, go, go” adalah sebuah buku yang menggambarkan keadaan di dalam kapal layar, bomba dan keadaan di litar kereta lumba.


Secara tak langsung, mereka dapat mempelajari istilah ‘pertandingan’, ‘kuda lumba’, ‘kereta lumba’, ‘bomba’, ‘belon udara’, dan ‘kapal selam’. Buku “Ships” pula menceritakan jenis-jenis pengangkutan di laut. Pelbagai pengangkutan di laut digambarkan. Terdapat kapal laut, kapal layar, kapal kontena, kapal tangki minyak, sampan dan juga kapal selam.




Setelah itu, saya membawa mereka menonton siri Upin dan Ipin yang bertajuk ‘Basikal Baru’. Siri pendek tersebut mengisahkan kawan-kawan Upin dan Ipin yang mendapat basikal baru. Hanya Upin dan Ipin sahaja yang tidak ada basikal baru. Buka mereka tidak mahu tetapi opah mereka tidak berduit ketika ini untuk membelikan mereka basikal. Mereka putus harapan namun telah ditolong oleh seorang pak cik. Pak cik itu menolong mereka membaiki basikal buruk. Akhirnya, basikal buruk itu bertukar menjadi basikal baru atas kerjasama merka bertiga.

Selesai pada itu, saya membuka pula cerita sri kartun Hagemaru kepada mereka yang bertajuk ‘Memandu Kapal Terbang’. Siri ini mengisahkan bagaimana seorang anak kecil yang teringin menaiki kapal terbang. Kemudian, dia telah curi-curi pergi ke satu lapangan tempat parker kapal-kapal udara. Dia bersama kawan-kawannya pergi ke situ lau terjatuh di atas sebuah jet. Lalu, dia tertekan butang-butang memandu di dalam jet itu. Pelbagai aksi telah dipaparkan dan menjadi bahan ketawa kepada murid-murid. Mereka amat gembira sekali.   


没有评论:

发表评论