2014年1月17日星期五

Jenis Sotong dan cumi-cumi raksasa



Tarikh: 16 Januari 2014
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema: Haiwan laut
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Hari ini, kami bermulakan tema haiwan laut dengan sotong. Saya memberikan pelajar belajar tentang perbezaan dengan sotong kurita dan cumi-cumi melalui gambar dan vedio. Pada mula-mulanya , pelajar tidak membezakan sotong kurita dan cumi-cumi. Dalam ingatan kanak-kanak mereka sotong semual semestinya sama seperti sotong kurita. Setelah berikan vedio dan gambaran dan mereka berjaya dapat ingatkan nama sotong kurita dan cumi-cumi (cumit).

 Gambar 1: Perbezaan Jenis Sotong

Selain itu saya jugalah memberi pelajar menonton vedio tentang cumi-cumi raksasa. Pelajar merupakan agak berminat dengan cumi-cumi raksasa, apabila saya beritahukan mereka hanya ikan paus sperma yang dapat menangkan cumi-cumi raksasa tersebut. Mereka merupakan sungguh terengah dan Li Heng jugalah tanyalah saya soalan dengan Bahasa cina: “ Cikgu, bolahkah Paus Pembunuh menangkan cumi-cumi raksasa?” dan saya jawapkan tidak boleh.

 Bila saya  berikan pelajar menonton vedio tentang ikan paus sperma dengan cumi-cumi raksasa terdapatlah beberapa pelajar berasa takut. Apabila saya sedang berfikir tentang bagaimanalah untuk menyesuaikan masalah tersebut, pada masa ini, Wen Xuan merupakan bermainkan watak sebagai seorang kakak yang menyayangi orang lain. Dia berkata kepada sesiapa yang berasa takut dengan Bahasa cina: “ Siapa yang berasa takut, mari ke tepi saya, saya akan jagakan kamu.” Ini merupakan berjaya selesakan hati kanak-kanak lain. Setelah menonton vedio dan belajar perbezaan tentang sotong kurita, masa pembelajaran merupakan telah tamat dan saya berjanji akan berikan kertas gambar tentang sotong kurita untuk pelajar mewarnakan dalam minggu depan.

                                  Gambar 2: Ikan Paus Sperma dan Cumi-cumi Raksasa

没有评论:

发表评论