2014年1月15日星期三

Menentukan Tema



Tarikh: 13 Januari 2014
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema:
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Dalam bebehari yang lepas, pelajar merupakan telah belajarkan tentang nama-nama haiwan seperti kuda, anjing, monyet dan lain-lain. Saya diberitahukan merupakan pelajar-pelajar telah belajar tentang haiwan dalam tahun yang lepas dan mereka meupakan berasa agak bosan terhadap topik yang bertema haiwan. Selepas perbincangan dengan pelajar, kami semua mempunyai kesimpulan , iaitu bertukarkan tema dan meneruskan pembelajaran dengan tema yang lain.
Untuk memutuskan tema yang baru, kami menjalankan pilihan tentang tema baru yang mereka mahu. Pada bermula-mulanya, pelajar merupakan tidak mempunyai idea tentang apakah tema baru yang mereka mahukan, oleh itu, saya berikan haiwan sebagai contoh. Seterusnya pelajar juga semakin aktif dan memberikan respon dengan Bahasa cina seperti berikut:
  • ·         Wei Yee: “ Saya mahu ikan!”
  • ·         Beberapa orang berkata pada masa yang sama: “ haiwan laut!”
  • ·         Li Heng: “ Saya mahu seranggan!”
Selepas menjalakan undi dan tema haiwan laut merupakan mendapat 8 sokongan, ini merupakan sokongan  yang paling banyak, dan tema seranggan mendapatkan 5 sokongan. Kesimpulannya, tema yang akan dijalankan dalam masa hari yang seterusnya adalah tema haiwan laut.

没有评论:

发表评论