2014年1月15日星期三

Nama Tema Ditentukan



Tarikh: 15 Januari 2014
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema:Haiwan laut
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Sebelum bermulakan pembelajaran tema tersebut, seperti tema berbahasa cina saya ingin memberikan tema tersebut dengan tajuk yang pelajar berminat. Oleh itu, saya memberitahukan pelajar tentang tujuan saya dan ingin mereka berfikirkan tajuk bersama-sama. Kali ini pelajar tidak seperti hari yang lalu, mereka agak cepat memberikan respon dengan Bahasa cina kepada saya. Tajuk yang pelbagai jenis telah dicadangkan seperti berikut: 
  1.   Wen Xuan : “Cikgu Tee, saya mahu ‘Haiwan Laut yang Comel’”   
  2.    Zhen Yuan: “Haiwan Laut yang sungguh cantik”
  3.     Yi Hong      : “Haiwan Laut yang Berwarna-warni /Haiwan Laut Berwarna emas”
  4.    Shi Yong    : “Haiwan Laut yang lama”
  5.     Ei Jey          : “Haiwan Laut yang indah”
  6.     Wei Yee     : “Haiwan Laut yang Baharu”
  7.      Qi Jie          : “Haiwan Laut yang berkilat-kilat”
Setelah mengundi, tajuk ‘Haiwan Laut yang Berkilat-kilat’ merupakan mendapatkan sokongan yang paling banyak dan kami semua jugalah bersetuju menggunakan tajuk tersebut. Seterusnya, saya mahukan pelajar katakan nama haiwan laut yang mereka tahu. Pelajar merupakan telah mengetahui banyak jenis nama haiwan laut dengan Bahasa cina dan mereka berikan saya nama haiwan laut itu seperti ketam, ular laut, ikan yu, penyu, ikan paus, tapak sulaiman, landak laut, ikan jerung, udang, ubur-ubur, ikan lumba-lumba, ikan todak, ikan belut, udang karang dan sotong. Dengan seterusnya saya mahukan mereka pilihkan mana satu haiwan yang mereka mahu belajarkan terdahulu dengan secara undi sekali lagi. Pada akhirnya, kesimpulan yang diadakan adalah lebih ramai orang berminat tentang sotong dan sayaberjanji akan membawakan informasi tentang sotong dalam esok hari kepada mereka.

没有评论:

发表评论