2015年1月7日星期三

Cantiknya kumbang!

Tarikh : 7hb Januari 2015
Hari: Rabu
Kelas: Kelas Durian
Guru: Cikgu Nurul
Tema: Keunikan Serangga
Masa : 3.00-4.00 pm

Proses Pembelajaran

Saya memulakan kelas dengan mengingatkan kembali apa yang telah diajar semalam. Nama-nama serangga seperti rama-rama, kupu-kupu, semut, lipas, lebah dan ulat bulu, mereka dapat menyebutnya. Malah, ada di kalangan mereka yang mahir dalam mengeja perkataan-perkataan tersebut.

Hari ini, saya lebih menekankan ‘kumbang’ iaitu sejenis serangga yang kecil dan berbintik-bintik di badannya. Saya menanyakan apa yang serangga itu makan bagi melangsungkan kehidupannya. Ada yan menjawab “makan daun, cikgu.” “minum air, cikgu” “makan oren, cikgu” dan bermacam-macam lagi jawapan yang telah saya dengar dari mulut mereka.

Setelah itu, saya membawa mereka melihat kumbang-kumbang di dalam web. Saya menunjukkan bermacam jenis kumbang yang ada di dunia. Yang mereka tahu, kumbang hanya berwarna merah. Tetapi apabila diselediki kumbang juga mempunyai warna kuning.


Akhirnya, saya telah mengajak mereka untuk membuat kraftangan kumbang kuning. Mereka bersetuju. Maka saya telah berikan setiap mereka sehelai kertas kuning. Mereka membuatnya dengan gembira kerana hari ini juga mereka belajar cara untuk menggunting bulatan. Esok, akan kami sambung lagi kraftangan ini.  










没有评论:

发表评论