2014年7月17日星期四

Membuat Agar-agar

Tarikh: 18 JUL 2014
Hari: Khamis
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema:
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
 Hari ini kami membuatkan agar-agar, sebelum membuatkan agr-agar kami merupakan mengulang kaji tentang perkataan “lembik” untuk mengingatkan tujuan kami membuatkan aktiviti tersebut.
Bahan
  • ·       1000ml air
  • ·       Serbuk agar-agar
  • ·       250g gula pasir
  • ·       Potongan buah-buahan
  • ·       Acuan

Cara
  1. 1.    Campurkan serbuk agar-agar sama denagn 250 g gula pasir.
  2. 2.    Masak 1 liter air sehingga mendidih, kemudian masukkan campuran serbuk agar-agar sedikit demi sedikit ke dalamnya hingga rata.
  3. 3.    Masukkan potongan buah-buahan ke dalam acuan dan tuangkan masakan serbuk agar-agar ke dalamnya.
  4. 4.    Masukkan acuan tadi ke dalam peti sejuk selama 1 jam.

Dalam proses kami memasakkan serbuk agar-agar merupakan terhanguskan sedikit dan kami mengeluarkannya dan berteruskan masakan kami. Kami bukan sahaja ada buatkan agar-agar dalam acuan yang murid Yee Jie bawakan kami merupakan jugalah membuat dalam satu bekas yang besar supaya mereka dapat membuat bentuk-bentuk dengan gunakan acuan membuat biskut itu dalam esok hari.


Sambil masakkan serbuk agar-agar kami merupakan jugalah sambil belajarkan perasaan “panas” apabila kami menyimpankan masakan serbuk agar-agar ke dalam peti ais kami lagi belajarkan perkataan “sejuk”. Oleh sebab hari ini kami tidak mempunyai masa untuk menunggukan agar-agar itu dan saya menjanji akan menanya Cikgu Nurul memberikan mereka pada esok hari.









没有评论:

发表评论