2014年7月16日星期三

Buku Cerita “Saya Sentuh…”

Tarikh: 14 JUL 2014
Hari: Isnin
Kelas: Kelas Durian
Guru Pendidik: Cikgu Tee
Tema:
Masa: 4.00-5.00 PM

Proses Pembelajaran
Dalam hari ini saya merupakan bacakan satu buku cerita yang bertajuk “Saya Sentuh…”. Cerita ditulis oleh Halumah Badioze Zaman” dan diilustrasi oleh Naim Ahmat. Objektif buku ini adalah untuk kanak-kanak membezakan berbagai-bagai jenis rangsangan melalui sentuhan kulit. Saya akan melalui aktiviti yang dicadangkan dalam buku ini dan menjalankannya untuk memberikan peluang untuk menyatakan rasa selepas sentuhan.

Pertamanya adalah perasaan “lembut” dan “keras”, saya mahukan pelajar membezakan dan mengatakan alatan-alatan yang berasa lembut dan keras.

Lembut
Keras
baju
lantai
barang mainan
pintu
tisu
kipas
rambut
meja
bulu ayam
kerusi
bulu kucing
dinding
tilam
almari
tuala
tukul

papan putih

kotak

kipas


Setelah menjalankan aktiviti berbezakan alatan yang lembut dan keras. Kami merupakan hendaklah menjalankan aktiviti membuat agar-agar supaya merasa perasaan lembik. Oleh itu, kami mengadakan perbincangan tentang proses membuat agar-agar. Setelah perbincangan, saya merupakan akan membawakan buah-buahan dalam tin dan serbuk agar-agar. Pelajar-pelajar ditanya untuk membawakan acuan. Oleh sebab hari Selasa adalah cuti sekolah dan hari Rabu saya tidak akan belajar dengan mereka dan kami akan membuatkan agar-agar dalam hari Khamis. 

没有评论:

发表评论