Tarikh:
15 Januari 2014
Kelas:
Kelas Durian
Guru
Pendidik: Cikgu Tee
Tema:Haiwan laut
Masa:
4.00-5.00 PM
Proses Pembelajaran
Sebelum bermulakan
pembelajaran tema tersebut, seperti tema berbahasa cina saya ingin memberikan
tema tersebut dengan tajuk yang pelajar berminat. Oleh itu, saya memberitahukan
pelajar tentang tujuan saya dan ingin mereka berfikirkan tajuk bersama-sama. Kali
ini pelajar tidak seperti hari yang lalu, mereka agak cepat memberikan respon
dengan Bahasa cina kepada saya. Tajuk yang pelbagai jenis telah dicadangkan
seperti berikut: - Wen Xuan : “Cikgu Tee, saya mahu ‘Haiwan Laut yang Comel’”
- Zhen Yuan: “Haiwan Laut yang sungguh cantik”
- Yi Hong : “Haiwan Laut yang Berwarna-warni /Haiwan Laut Berwarna emas”
- Shi Yong : “Haiwan Laut yang lama”
- Ei Jey : “Haiwan Laut yang indah”
- Wei Yee : “Haiwan Laut yang Baharu”
- Qi Jie : “Haiwan Laut yang berkilat-kilat”
Setelah mengundi, tajuk
‘Haiwan Laut yang Berkilat-kilat’ merupakan mendapatkan sokongan yang paling
banyak dan kami semua jugalah bersetuju menggunakan tajuk tersebut. Seterusnya,
saya mahukan pelajar katakan nama haiwan laut yang mereka tahu. Pelajar
merupakan telah mengetahui banyak jenis nama haiwan laut dengan Bahasa cina dan
mereka berikan saya nama haiwan laut itu seperti ketam, ular laut, ikan yu,
penyu, ikan paus, tapak sulaiman, landak laut, ikan jerung, udang, ubur-ubur,
ikan lumba-lumba, ikan todak, ikan belut, udang karang dan sotong. Dengan
seterusnya saya mahukan mereka pilihkan mana satu haiwan yang mereka mahu
belajarkan terdahulu dengan secara undi sekali lagi. Pada akhirnya, kesimpulan
yang diadakan adalah lebih ramai orang berminat tentang sotong dan sayaberjanji
akan membawakan informasi tentang sotong dalam esok hari kepada mereka.
没有评论:
发表评论